Afrejse til Maui og gensyn med vores bagage
Gensynsglæde: I dag blev vi genforenet med vores bagage, Maui og Nikolaj. Stor glæde i nævnte rækkefølge. Gæt selv om prioriteringen er forfra eller bagfra.
Vi skulle aflevere vores autocampere allerede kl. 9 om
morgenen og skulle først flyve fra Vancouver til Maui ud på eftermiddagen. Så
vi havde en lang dag foran os. Anders og Susanne fik hurtigt afleveret deres
autocamper. Den lille bule i autocamperen, som Anders havde fået ud af et møde med
en træstub, voldte ingen problemer, men Jakobs involvering i uheldet med
motorcyklisten, krævede en del mere papirarbejde. Var det ikke fordi, vi stadig
var lidt rystede af oplevelsen, havde vi nok fået mere morskab ud af Jakobs
bestræbelser på at tegne en skitse af uheldet.
Da alt papirarbejdet var overstået og det videre forløb
overladt til forsikringsselskabet, tog vi afsked med autocamperne. Det var lidt
vemodigt. Vi har haft en fantastisk tur og har fået stor gavn af at kunne bo
inde midt i Canadas skønne nationalparker. At have hele husholdningen på hjul har
været skønt. Vi har hurtigt kunne trille afsted på ture og blot holdt ind i grøftekanten,
når behov for en vandretur, frokost eller bare frisk luft opstod. Og vi har
haft et nemt sted at krybe i ly for både bjørne og de få regnbyger, vi mødte undervejs.
De fleste steder har vi kunne bo lige ved siden af eller i hvert fald tæt på
hinanden, så det har været nemt med fællesspisning, bold- eller kortspil og
hygge om aftenen.
Nu skulle turen gå videre til Hawaii, nærmere bestemt Maui,
hvor både Anders og Susanne samt hele familien Harder havde været før for
henholdsvis tyve og ti år siden. Vi var spændte på, hvor meget, der lignede sig
selv fra dengang.
Vi fandt et sted i lufthavnen med plads til os selv og al
bagagen og satte os til at bruge ventetiden med kortspil og en bid frokost,
mens Jakob ihærdigt kæmpede sig igennem United Airlines system for dækning af
nødvendige udgifter i forbindelse med tabt eller forsinket bagage. Det var en imponerende
oplevelse og et godt eksempel på eminent godt digitalt design. Det var ganske
utilsløret, at hele formålet var at få kunderne til at opgive at kræve afholdte
omkostninger refunderet. Og det var tæt på at lykkes.
Alle steder blev man afkrævet grundige forklaringer på
behovet for at afholde omkostninger. Hvorfor det fx er obligatorisk at udfylde
farve og lukkesystem for hver eneste taske, der har været forsinket, står hen i
det uvisse, når formålet er at få refunderet udgifter til tandbørster, tøj
m.v., som var nødvendigt at anskaffe i de 14 dage, vi manglede bagagen. Og så
var der indlagt finurlige fælder. De fleste sideskift medførte uforståelige
fejlkoder og man skulle så selv gætte, at der i nogle tekstfelter ikke måtte
anvendes punktummer, mens andre gerne accepterede punktum men ikke parenteser.
Det logiske at gøre var at opgive. I mange tilfælde vil
kunderne sikkert have klaret sig uden andet få udgifter til et par tandbørster,
men da vi måtte undvære vores bagage 14 dage, mens vi var på rejse gennem
Canadas bjerge, var vi nødt til at anskaffe en del. I vores tilfælde ville det
logiske have været at overlade sagen til vores egen forsikring, der på to
minutter havde forklaret Jakob, at de kunne dække vores nødvendige omkostninger,
hvos ikke United Airlines gjorde. Men Jakob var stædig – måske bl.a. fordi vi
alligevel havde 6-7 timers ventetid i lufthavnen, så det lykkedes at gennemføre
anmodningen om at få refunderet vores omkostninger, der når alt det nødvendige
blev lagt sammen, løb op i næsten 13.000 kr. Hvad der bliver fortsættelsen i
fortællingen vides ikke. Foreløbig udbad United Airlines sig 4-6 ugers
behandlingstid.
I mellemtiden var familien Madsen blevet færdig med besøget
i outlet og vi mødtes alle i lufthavnen til en bid mad, mens vi ærgrede os
over, at vores fly desværre var forsinket.
I løbet af dagen havde vi modtaget beskeder fra Nikolaj, som
var på vej over til os med mellemlandinger i både London og Los Angeles. Hans
fly fra London var forsinket, men da hans fly videre fra Los Angeles heldigvis
også blev forsinket, endte alt med at passe fint. Og endelig, ca kl. 22 lokal
Hawaii-tid, mødtes vi i ankomsthallen i Maui med den tropiske luft omkring os.
Kasper løb i forvejen for at mødes med Nikolaj og vi andre fulgte hurtigt trop
til familiens genforening.
Mens vi ventede på bagagen, hentede Anders og Jakob de to
biler, vi havde lejet hos Avis. Det viste sig at være en stor overraskelse. Vi
blev begge udstyret med en kæmpestor Ford Expedition med rigelig plads til os
alle og al bagage. Efter en natkørsel tværs hen over Maui ankom vi kort efter
midnat til Maui Eldorado ved Ka’anapali Beach, hvor familien Harder boede for
ti år siden.
Kommentarer
Send en kommentar